پکیج شوفاژ

اطلاعات عمومی درباره پکیج شوفاژ

گرمایش مطبوع محل سکونت و آب گرم بهداشتی، همواره از نیازهای اولیه بشر بوده و می‌باشد. پکیج دیواری دستگاهیست که جایگزین موتورخانه مرکزی شوفاژ گردیده و آب گرم موردنیاز جهت تأمین گرمایش محیط، به‌وسیله رادیاتورها و آب گرم بهداشتی جهت مصارف روزمره از قبیل شستشو، استحمام و غیره را فراهم می‌نماید.

انواع پکیج دیواری

پکیج دیواری، در دو نوع فندار و بدون فن موجود است که فقط نوع فن دار آن از نظر استانداردهای معتبر دنیا تائید می‌گردد؛ علاوه بر تأمین گرمایش داخل خانه یا محل تجاری، از طریق رادیاتور یا فن‌کوئل یا گرمایش از کف، آب گرم بهداشتی را نیز به‌صورت فوری در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد. همچنین ترکیب این دستگاه با کولرگازی از طریق یک کویل آب گرم، می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، گرمایش مطبوع‌تر و ارزان‌تری را برای مصرف‌کننده مهیا سازد.

استفاده از دودکش مخصوص، کواکسیال (دوجداره) در هنگام نصب پکیج دیواری، این امکان را فراهم می‌نماید که علاوه بر خروج دود ناشی از کارکرد دستگاه به محیط خارج، هوای مصرفی موردنیاز دستگاه نیز از محیط خارج تأمین گردد و درنتیجه ایمنی کاملی برای مصرف‌کننده فراهم می‌شود.

روش عملکرد زمستانی پکیج های دیواری

پکیج دیواری در فصل زمستان آب گرم مدار گرم‌کننده را تأمین می‌کند. وقتی شیر آب گرم مصرفی باز شود با عبور جریان آب از سنسور فشار میکروسوِئیچ این سنسورفعال شده و با ارسال فرمان به شیر سه طرفه برقی از طریق برد کنترل الکترونیک ،مدار رادیاتورها موقتاً قطع شده و آب مدار گرم‌کننده به مبدل حرارتی ثانویه پوسته – لوله هدایت می‌شود. به‌این‌ترتیب آب گرم مصرفی به‌صورت فوری تأمین می‌گردد.بلافاصله پس از بسته شدن شیر آب گرم مصرفی شیر سه‌طرفه برقی به‌طور خودکار آب گرم مدار گرم‌کننده را به مدار رادیاتور هدایت می‌کند.

عملکرد تابستانه و زمستانه پکیج

عملکرد تابستانه پکیج چگونه است؟

در این حالت پکیج دیواری تنها در زمان نیاز به تأمین آب گرم مصرفی به‌صورت خودکار روشن می‌شود. هنگامی‌که مصرف‌کننده یکی از شیرهای آب گرم را باز می‌کند، فرمان روشن شدن مشعل از طریق میکروسوئیچ سنسور فشار بورد کنترل الکترونیک صادرشده و آب گرم مصرفی با بهره‌گیری از مبدل حرارتی ثانویه پوسته ولوله به‌صورت فوری تأمین می‌شود. با بسته شدن آب گرم مصرفی بلافاصله دستگاه خاموش خواهد شد.

مزایای پکیج های دیواری

  1. استقلال واحدهای مسکونی از یکدیگر
  2. استقلال هر واحد مسکونی در تأمین آب گرم مصرفی و گرمایش محیط
  3. عدم نیاز به احداث موتورخانه مرکزی
  4. امکان کنترل سیستم در داخل ساختمان
  5. عدم هزینه شارژ ماهانه و تعمیر و نگهداری
  6. سهولت در نصب، راه‌اندازی ، سرویس و نگهداری
  7. راندمان بالاتر نسبت به موتورخانه مرکزی
  8. امنیت بالاتر به خاطر و جود سنسورهای آب گرم مصرفی و شوفاژ و سنسور دود و …
  9.  عدم اشغال فضای مفید در ساختمان‌ها
  10. ابعاد کوچک، تقریباً به‌اندازه یک دستگاه آبگرمکن دیواری معمولی
  11. تنظیم دما به میزان دلخواه
  12. تأمین آب گرم دائم و فراوان در کمترین زمان و جلوگیری از اتلاف انرژی
  13.  تأمین گرمایش واحدهای مسکونی تا متراژ حداکثر ۳۵۰ مترمربع به‌صورت کامل
  14. کارکرد آرام و بدون صدا
  15. راندمان حرارتی بالا همزمان با صرفه‌جویی در مصرف سوخت
  16. کوتاه شدن مسیر لوله‌های انتقال آب گرم رادیاتور و آب گرم مصرفی به محل موردنظر و درنتیجه جلوگیری از اتلاف انرژی و زمان

معایب پکیج های دیواری

  1. آسیب پذیری و مستهلک شدن بیشتر در مناطقی که املاح آب بالا دارند
  2.  عیب پکیج دیواری این است که فضایی معادل یک کابینت از حجم آشپزخانه را اشغال می‌کند.
  3. پارامترهای مهم برای انتخاب پکیج دیواری
  4.  دودکش ساختمان
  5.  متراژ ساختمان
  6.  مقدار موردنیاز آب گرم مصرفی
  7.  تأمین اکسیژن موردنیاز دستگاه

نکته بسیار مهم در انتخاب پکیج دیواری شرایط دودکش ساختمان می‌باشد که برای برطرف شدن مشکل دودکش، در ساختمان‌هایی که دودکش مناسب جهت راه‌اندازی دستگاه‌ها را ندارند، دستگاه‌ها در دو نوع دودکش دار و فن دار طراحی‌شده‌اند.

علاوه بر اینکه به ازای هر کیلووات توان دستگاه یک مترمکعب فضا نیاز است، فضای اتاق محل نصب دستگاه نیز باید به محیط هوای آزاد بیرون از اتاق محل نصب دستگاه به‌وسیله یک دریچه دائماً باز ارتباط داشته باشد تا اکسیژن موردنیاز دستگاه از محیط بیرون از اتاق محل نصب دستگاه تأمین گردد و هم در صورت نشتی احتمالی، گاز در محیط اتاق جمع نشود.

دودکش مناسب پکیج دیواری

شرایط استاندارددودکش ساختمان جهت نصب پکیج دیواری

دودکش ساختمان باید مستقل و فقط مخصوص همان دستگاه پکیج شوفاژ دیواری باشد.

قطر لوله دودکش داخل دیوار باید ۱۵ سانتی متر باشد.

دودکش ساختمان باید دارای حداقل ۴ متر ارتفاع از روی دستگاه تا کلاهک تعدیل روی پشت بام باشد. باید در نظر داشت که حداقل ارتفاع موثر دودکش ساختمان برای هر پکیج ۴ متر در نظر گرفته می شود ( مطابق استاندارد )

دستگاه باید نسبت به سوراخ دودکش روی دیوار ۴۰ سانتی متر پایین تر نصب گردد.

طول لوله افقی دودکش دستگاه نباید بیشتر از ۲۰ سانتیمتر باشد و باید دارای شیب مثبت به سمت بالا باشد.

اتصالات دودکش دستگاه باید طوری باشد که به هیچ عنوان به داخل ساختمان نشتی نداشته باشد ( نباید دارای منفذ یا سوراخ باشد ) و الزاماًباید به داخل دودکش ساختمان با کشش مناسب متصل گردد.

سنسور دود موجود یک مزیت و تامین کننده ایمنی می باشد که در مواقع برگشت دود به محیط عمل می نماید، بنابراین به هیچ وجه نباید سنسور دود قطع و یا تغییری در آن ایجاد شود و جبران هر گونه خسارت وارده مادی و معنوی به مصرف کننده و دستگاه بر اثر دستکاری در سنسور دود به عهده تکنیسین نصب و در نهایت نماینده مجاز خدمات می باشد.

در محل هایی که دودکش مناسب وجود نداشته و یا دودکش موجود در ساختمان از کشش مناسبی برخوردار نمی باشد، باید حتماً از پکیج فن دار استفاده شود.

دودکش مخصوص دوجداره پکیج های فن دار وظیفه تخلیه دود دستگاه به محیط بیرون و تامین هوای تازه مورد نیاز سوختن در دستگاه را از محیط بیرون بر عهده دارد و باید وارد محیط آزاد شود و هرگز نباید به داخل دودکش ساختمان متصل شود.

دودکش مناسب پکیج دیواری

شرایط محل نصب پکیج دیواری

بالای اجاق گاز و سایر وسایل گرمازا نباشد.

حداقل فاصله ی دستگاه از دیوار مقابل یک متر باشد.

حداقل فاصله از دیوار یا کابینت مجاور از طرفین ۱۵ساتی متر باشد.

حداقل فاصله از کف تا زیر پکیج ۱۲۰سانتی متر باشد.

حداقل فاصله ی عمودی از کلاهک تعدیل پکیج تا دریچه دودکش باید ۳۰ سانتیمتر باشد.

هرگز نباید کلاهک تعدیل پکیج دیواری را به دریچه دودکش داخل دیوار نصب نمود و حداقل ۳۰ سانتیمتر پایین تر از دریچه دودکش نصب گردد و هر چه بتوان دستگاه را نسبت به دریچه دودکش پایین تر نصب گردد بهتر است. زیاد شدن فاصله پکیج به دریچه باعث زیاد شدن مکش دستگاه می شود.

در صورتیکه قصد خرید پکیج دیواری دودکش دار دارید و می خواهید پکیج را در داخل کابینت نصب کنید، حتما توجه کنید که دستگاه برای احتراق نیاز به اکسیژن دارد و حتما باید درب کابینت کرکره ای باشد تا پکیج، اکسیژن مورد نیاز خود را از محیط دریافت کند.

انتخاب ظرفیت مناسب پکیج

تا زیربنای ۱۵۰ مترمربع: میزان آب دهی یک پکیج دیواری ۲۴ کیلووات ( ۲۴۰۰۰ وات )، ۷ لیتر در دقیقه آب ۵۰ درجه سانتی گراد هست که برای منزل مسکونی معمولی با یک حمام و یا یک سرویس بهداشتی و آشپزخانه مناسب است

تا زیربنای ۲۰۰ مترمربع: میزان آب دهی یک پکیج دیواری ۲۸ کیلووات ( ۲۸۰۰۰ وات )، ۸ لیتر در دقیقه آب ۵۰ درجه سانتی گراد می‌باشد که برای منزل مسکونی با یک حمام و یک سرویس بهداشتی و آشپزخانه مناسب است، ولی برای منزل مسکونی که دارای دو حمام و یک سرویس بهداشتی و آشپزخانه می‌باشد مناسب نیست.

تا زیربنای ۳۰۰ مترمربع: میزان آب دهی پکیج دیواری ۳۵ کیلووات ( ۳۵۰۰۰ وات )، ۱۰ لیتر در دقیقه آب ۵۰ درجه سانتی گراد می‌باشد که برای واحدی که دارای ۲ حمام و سرویس بهداشتی و آشپزخانه می‌باشد مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *